Comencem amb un
subtítol que pel meu gust fa més mal que bé. Pretèn reflexar d’una forma simple
y excessivament directa que aquesta pel·lícula és transgresora. I tot i que
compleix amb allò que promet, trenca amb el principi de suggestió que defineix
la naturalesa de qualsevol art. Moneyball,
sense més, pot donar-nos bastant joc interpretatiu si sabem una mica d’anglès i
tenim una mínima noció de les enormes fortunes que mouen alguns esports com el
beisbol. Brad Pitt ja és prou atractiu comercial, un intens cartell lluminós a
la cartellera que garantitza unes ventes segures entre els/les fans més fidels.
Moneyball
no
és una pel·lícula tradicional sobre el beisbol, com a primera vista es podria
pensar. Es tracta d’una reflexió sobre com les bases socio-econòmiques dicten
les regles d’aquest joc, però no reflexen la veritable naturalesa del que es
necessita per guanyar. Billy Bean, protagonista i mànager dels Athletics de
Oakland, ho sentencia dient “Esto no es un negocio”. La prova està en la seva experiència
personal com a jove promesa que va resultar ser una inesperada gran decepció
pels Mets, que li van prometre l’éxit, i sobretot per ell mateix. El talent es
demostra al camp de joc i es comprova científicament, amb estadístiques. A
vegades aquest talent resta latent i només necessita l’estimulació i confiança
necessàries per revelar-se, però cap caçatalents pot garantir l’éxit. Tanmateix,
els números no fallen i són més objectius que l’experiència d’uns observadors
que com diu en Pete Brant “se hacen las preguntas equivocadas”. Billy es juga
tota la seva carrera i prestigi en apostar per canviar les regles del joc
mitjançant un model que dóna segones oportunitats a jugadors esguerrats,
viciosos o vells. No són all-stars
com en Carlos Peña que triomfa pel seu éxit individual. L’humil estratègia d’en
Billy i en Pete és que cadascú compleixi, com a mínim, la seva tendència de
resultats perquè amb la suma de tots puguin aconseguir la victòria. Filosofia
Guardiola, alguns pensaran, front a la filosofía “galácticos” de Florentino
Pérez. Això si el F. C. Barcelona fos en realitat un club pobre, és clar.
El
veritable joc en aquesta pel·lícula que manté la tensió és el que es juga rere
el camp. És l’odissea per fer prevaldre un estil de joc meritocràtic i d’equip
que exploti les potencialitats latents dels jugadors front a un model
timocràtic de superestrelles com el que impera. En Pete és la personificació de
la intel·ligència i l’objectivitat científica, mentre que en Billy és el home
dur i d’acció, el pont per fer operativa aquesta metodologia amb gran empenta i
pragmatisme. Ambdós, però, aprendran de l’altre les seves virtuds respectives i
així els estereotips evolucionaran i es faran psicològicament més complexos i
interessants. En aquest sentit, Brad Pitt fa el paper d’heroi caigut i solitari
força semblant al de pel·lícules com El
club de la lluita o Troia. El
regateig comercial durant les trucades per comprar i vendre jugadors, les
pressions i tensions amb l’entrenador Art perquè sintonitzi amb la nova
filosofía de joc, els dubtes d’en Billy en el seus trajectes al cotxe (on es
trenca tota la seva façana de fermesa), els acomiadaments i la motivació i bronques
als jugadors, constitueixen la gran aposta vital del protagonista per fer
triomfar el seu somni.
En
Billy Bean hi possa l’ànima a la seva feina i anant en contra de tothom arrisca
no només la seva carrera professional i identitat, sinó també seguir sent
l’orgull de la filla que es preocupa tant per ell. Tant és la tensió que
realment pateix en Billy durant els partits, que s’amaga de tothom i practica
exercici per superar la seva angoixa. Aquesta és, doncs, una pel·lícula
plenament romàntica en un sentit en el qual Hollywood ens té poc acostumats.
Aquí no hi ha romanços, ni aparellaments, sexe o explosions, que són els
recursos narratius més emprats pel seu fàcil efectisme i sensacionalisme. No,
aquí tenim un romanticisme transgresor que es fonamenta en la creença de que
amb prou motivació i confiança en un mateix tothom pot superar els seus
hándicaps, els que s’espera d’ells, i en la rebel·lió contra un sistema tirànic
i injust basat en les relacions de diners. Fins i tot en Billy necessita d’en
Pete, el cervell de tota l’operació i veritable heroi a l’ombra, com a punt de
recolçament per seguir endavant. D’en Pete i de la seva por a fracassar, perquè
sense aquesta angoixa no hagués desenvolupat el mètode per forçar l’Art a
seguir les seves instruccions i començar a guanyar partits.
El
final, malgrat tot, no és del tot feliç perquè en Billy no aconsegueix el que
vol. Rebutja l’oferta de 12,5 milions de dólars per tal de seguir treballant a
Califòrnia, guanyar amb els Athletics i sobretot continuar a prop de la seva
estimadíssima filla. Davant d’ella, se’ns obre en Billy més sensible, tot i que
vol seguir aparentant una total seguretat. Els Athletics de Oakland obtenen un
récord històric de vint victòries consecutives gràcies a la gran batejada d’en
Hattleberg, per qui ningú donava ja res per culpa d’una lessió de colze que el
va deixar tolit. En Billy es converteix llavors en un vanguardista quan dos
anys més tard els Red Sox guanyen amb el seu sistema sense necessitat de
malbaratar tants diners. Lamentablement, en Pete Brant, ideòleg del plà, els
estudis que en Billy mai va tenir, acaba finalment eclipsat pel maco d’en Brad
Pitt, mà executora de la seva teoría i qui finalment rep la gran oferta.
Certament, la seva capacitat de lideratge, resolució i traça per tractar amb la
gent, no s’aprenen a la universitat, però sense en Pete s’hagués quedat només
en un fatxenda. En Pete, doncs, no sembla obtenir aquest gran reconeixement i
tan sols esdevé la resposta científica a la pregunta que torturava en Billy
“per què jo no vaig triomfar quan ho tenia tot a favor?” Una pel·lícula de les
que mai ens cansarem perquè ens demostra que el valor d’una persona no es pot
mesurar amb diners i que la seva vàlua es proporcional al tamany del seu valor,
constància i confiança en les seves capacitats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario